Orvostechnikai Szövetség

Kiemelt hírek

Az Orvostechnikai Szövetség sajtóközleménye a gyógyászati segédeszköz ellátás problémáiról

Az Orvostechnikai Szövetség (OSZ) lemondásra szólítja fel a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) Ártámogatási Főosztályának (Főosztály) vezetőjét, és arra kéri a NEAK főigazgatóját, hogy tegyen mihamarabbi intézkedéseket a NEAK törvényes működésének helyreállítása érdekében.
További részletek

Minden, amit tudni akartál a kórházi adósságról, de nem merted megkérdezni - Králik György az Orvostechnikai Szövetség elnöke, az Orgware Kft, ügyvezető igazgatója

A jelenlegi magyar egészségügy egyik sarokpontja és alapvető gondja az alulfinanszírozottság. És bár erről gyakorlatilag egyhangú szakmai konszenzus van, a probléma megoldása mégis régóta várat magára. Jelen írásomban a kórházi adósság keletkezésének okait, az adóssághelyzet következményeit valamint a megoldás szükséges és lehetséges módjait járom körbe röviden. Nem tudományos alapossággal, de törekedve arra, hogy bemutassam a legfontosabb elemeket és aspektusokat, különösen az orvostechnikai beszállítók szemszögéből.
További részletek

Bejelentkezés

Eseménynaptár

Forrás: MEDICINA ÉVKÖNYV 2024
Magyarország egészségügyi rendszere az elmúlt években jelentős kihívásokkal nézett szembe. Az OECD-országprofil 2023-as adatai alapján megállapítható, hogy az egészségügyi kiadások szintje, a lakosság egészségi állapota és a rendszert érintő reformok szoros összefüggésben állnak egymással.

Magyarország egészségügyi kiadásai 2021-ben a GDP 7,4 százalékát tették ki, ami jelentősen elmarad az EU 11 százalékos átlagától.
Az egy főre jutó egészségügyi kiadások vásárlóerő-paritáson számolva 1866 eurót értek el, mígaz EU-átlag több mint 4000 euró. Ez az alacsony költési szint jelentős mértékben hozzájárul a lakosság egészségi állapotának gyengébb mutatóihoz.
Az egészségügyi rendszer finanszírozásának nagy részét, mintegy 72,5 százalékát a közszféra biztosítja, ami szintén elmarad az EU 81,1
százalékos átlagától. A fennmaradó részt a magánkiadások, főként a lakosság zsebből való közvetlen hozzájárulásai fedezik, amelyek az
összes egészségügyi kiadás 25 százalékát teszik ki, szemben az EU 15 százalékos átlagával. Ez a magas magánkiadási arány komoly terhet
ró a lakosságra, különösen az alacsonyabb jövedelmű rétegekre, amelyek számára az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés korlátozottabb
lehet.

Az egészségügyi
rendszer
finanszírozásának
mintegy
72,5 százalékát
a közszféra
biztosítja, ami
elmarad az EU
81,1 százalékos
átlagától


EGÉSZSÉGÜGYI ERŐFORRÁSOK

Magyarországon az egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés szempontjából a kórházi infrastruktúra kedvező képet mutat.
Az egy főre jutó kórházi ágyak száma hét, ami az egyik legmagasabb érték Európában. Ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy a kórházilétszám is alacsony, mindössze 5,3 ápoló jut 1000 lakosra, szemben az EU 8,5-ös átlagával. A munkaerőhiány és az orvosok külföldre vándorlása tovább súlyosbítja a helyzetet.

EGÉSZSÉGI ÁLLAPOT – KOCKÁZATI TÉNYEZŐK

Az egészségi állapot mutatói Magyarországon aggasztók. A születéskor várható élettartam 2022-ben 76,2 év volt, ami az egyik legalacsonyabb azEU-ban. Az alacsony életkilátások mögött jelentős mértékben a krónikus, mint a szív- és érrendszeri, valamint a daganatos megbetegedések állnak. A magas vérnyomás, a cukorbetegség és az elhízás mind hozzájárul a korai halálozáshoz és az életminőség romlásához.
Az elhízás és a dohányzás továbbra is súlyos problémát jelent. A felnőttek 24 százaléka elhízott, ami jóval magasabb az EU 16 százalékos átlagánál. A dohányzók aránya 21 százalék, amely szintén meghaladja az uniós átlagot. Az alkoholfogyasztás tekintetében a magyar lakosság évente átlagosan 10,4 liter tiszta alkoholt fogyaszt, ami meghaladja az uniós átlagot. Ezek a kockázati tényezők mind hozzájárulnak a krónikus betegségek kialakulásához és a halálozási ráták növekedéséhez.

MEGELŐZHETŐ ÉS KEZELHETŐ HALÁLOZÁS

A megelőzhető és kezelhető halálozások aránya Magyarországon az egyik legmagasabb az EU-ban. A megelőzhető halálozások aránya 350 eset 100 ezer lakosra vetítve, míg a kezelhetőké 180 eset 100 ezer lakosra. Ez rámutat arra, hogy a prevenciós és korai felismerési programok nem megfelelően működnek, és az egészségügyi rendszer hatékonysága terén is jelentős hiányosságok vannak. Az időben történő diagnózis és kezelés hiánya jelentős mértékben hozzájárul a magas halálozási arányhoz.

Az OECD és
az Európai
Megfigyelőközpont
jelentései
alapján az
egészségügyi
rendszer finanszírozásának
növelése és
a források
hatékonyabb
felhasználása
elengedhetetlen
a lakosság
egészségi
állapotának
javításához


REFORMOK ÉS FEJLESZTÉSI IRÁNYOK

Az utóbbi években számos reform indult el az egészségügyi rendszer hatékonyságának növelése érdekében, ezek közé tartozik a háziorvosi
praxisok központosítása és a paraszolvencia elleni küzdelem. Az egészségügyi dolgozók bérezésének növelése, valamint a magán- és közszolgáltatások közötti átjárhatóság szabályozása is areformok része. Az orvosok béremelése és a hálapénz kriminalizálása hozzájárulhat a rendszer átláthatóságának, igazságosságának növeléséhez. Az OECD és az Európai Megfigyelőközpont jelentései
alapján az egészségügyi rendszer finanszírozásának növelése és a források hatékonyabb felhasználása elengedhetetlen a lakosság egészségi
állapotának javításához. Az egészségügyi kiadások emelése közvetlenül hozzájárulhat a jobb egészségi mutatókhoz, hiszen több forrás jutna a
prevencióra, a korai diagnosztikára és a kezelésre, amely mind csökkentheti a halálozási rátákat és növelheti a várható élettartamot.

Magyarország egészségügyi rendszere jelentős kihívásokkal néz szembe. Az egészségügyi kiadások növelése és a források hatékonyabb felhasználása alapvető fontosságú a lakosság egészségi állapotának javítása érdekében. Az elkövetkező években szükség van további reformokra és a meglévő programok hatékonyabb végrehajtására ahhoz, hogy az egészségügyi mutatók javuljanak,
Magyarország pedig felzárkózhasson az EU többi tagállamához. A megnövekedett egészségügyi kiadások lehetővé tennék a szükséges infrastruktúra és humán erőforrás bővítését, valamint a prevenciós és kezelési programok hatékonyságának növelését.
Csak így biztosítható, hogy a magyar lakosság hosszabb és egészségesebb életet élhessen.

ÖSSZEFOGLALÁS

Az egészségügyi rendszer finanszírozása és hatékonysága közvetlen hatással van a lakosság egészségi állapotára. Az alacsony költségvetés és a magas magánkiadások együttesen gátolják az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférést és a szolgáltatások minőségét. A reformok és a fokozott állami támogatás szükséges ahhoz, hogy Magyarország javíthassa az egészségügyi mutatóit és közelebb kerüljön az európai átlaghoz. Az egészségügyi kiadások növelése és a források hatékonyabb felhasználása nemcsak az egyéni egészségi állapotot javíthatja, hanem hosszú távon gazdasági előnyökkel is járhat, hiszen egy egészségesebb lakosság produktívabb és kevesebb terhet ró az egészségügyi
rendszerre.