Dr Velkey Györggyel, a Magyar Kórházszövetség elnökével értékeltük az évet.
-Az elmúlt hetekben jelentős személyi változásokat élt át az egészségügyi ellátórendszer. Lett új államtitkár, új főigazgató az Állami Egészségügyi Ellátó Központ élén, várható új OEP-főigazgató és tisztifőorvos is. E változások alapján Ön mit vár az ágazat irányításától?
- Jelenleg, amikor még kialakulóban van a szervezet, amikor a személyi kérdések vannak előtérben, még nem nagyon tudunk kinek mit üzenni. Megilleti a türelem az új vezetőket. Szövetségünk március 2-1.j. között rendezi éves kongresszusát, akkorra biztosan tudni fogjuk, mit várhatunk az ágazat megújult vezetésétől.
-A napokban zárult le hivatalosan a tavaszi konszolidáció. A legfrissebb hírek szerint az adósságállomány eléri a 45 milliárd forintot. Ezek szerint idén nem sikerült megnyugtatóan rendezni a kórházak pénzügyi helyzetét?
- Valóban, a mi adataink szerint is 45 milliárd forint körül van a kórházak lejárt adóssága. Az mindenképpen jelentős eredmény, hogy az elmúlt fél évben összesen 62-63 milliárd forint ágazaton kívüli forrás került a rendszerbe. Arról, hogy ez pontosan mire volt elég, augusztus elsején kellett volna tiszta képet kapnunk, hiszen ez volt a konszolidációra kapott pénz kifizetési határideje. Ám ez elhúzódott. Változatlannak tűnik, hogy havonta 3-5 milliárd forinttal nő a kórházak adósságállománya. Az uniós pályázatokból származó kifizetések még tovább bonyolítják a képet, a szakértők szerint 5-10 milliárd forinttal javulhat a helyzet a kifizetések befejezésekor.
- Pontosan mennyi pénz hiányzik a rendszerből, egészen pontosan a szakellátási kasszából?
- Sokfelől lehet a kérdést megközelíteni, de a végeredmény nagyjából ugyanaz. A jelenlegi, a lakossági megbetegedésekhez viszonyítva visszafogottnak mondható teljesítményű kórházi ellátás dologi költségeiből minimum 50 milliárd forint hiányzik évente. Ha figyelembe vesszük, hogy mennyire innováció mentesen üzemel a rendszer, és a járóbeteg-szakellátók jogos igényeit is hozzászámítjuk ehhez, akkor mondható, hogy 100 milliárd forintra lenne szükség a működtetésre, anélkül, hogy ebből egyetlen forintot bérjellegű kiadásokra fordítanánk. Ha azt is hozzátesszük ehhez, hogy intézményeink munkatársai minden ellenkező megnyilatkozás ellenére rendkívül alulfizetettek és a migrációt is vissza kell szorítanunk, akkor az ez irányú számítások szerint további 300 milliárdra lenne szükség bérfejlesztésre. A szakellátás működőképességének hosszú távú biztosítására tehát évente Lj00 milliárd forintnyi többletforrásra van szükség, ezen felül az amortizáció pótlására, alapellátásra, népegészségügyre további legalább 100 milliárd forint friss forrás kell. Így jön ki a sok helyen olvasható 500 milliárd forint, azaz a magyar GDP 1,5-2%-a. Ha ez a pénz megérkezik és párhuzamosan a rendszer szabályozottabb és ellenőrzöttebb lesz, biztonságos, hatékony és eredményes kórházi működés alakulhat ki.
-Az uniós projektek lezárásával meglepően sok modern eszköz és technológia került az egészségügybe. Mennyire érezhető ennek hatása?
- Rugalmas és bátor lépés volt a 2007 és 2014 közötti uniós finanszírozási időszak eddig nem felhasznált forrásait az egészségügyi technológia fejlesztésére fordítani. Persze, van bennünk némi szorongás, hiszen még a legutolsó pillanatban is olyan projekteket írnak ki, amelyeknek a végső határidőig történő megvalósítása hajmeresztően nehéznek tűnik. Ha a képalkotó diagnosztikai eszközök cseréjére gondolunk, annak a teljes kórházi szféra számára jelentős hozadéka van, mert olyan megújult, digitális gépparkkal tudunk majd dolgozni, amelyek szervizköltségét a projektek döntő többségében öt évig nem kell megfizetni. Év végéig pontosan kiderül, mekkora gépfejlesztést tudunk befejezni. A sikerhez a szakági irányításnak, kórházi menedzsmenteknek és a szállítóknak nagyon összecsiszoltan kell együttműködniük. Biztos vagyok abban, hogy megint látni fogjuk, hogy jó cél érdekében bizalmi légkörben eredményes és hatékony a rendszer szereplőinek összteljesítménye.
-Az uniós finanszírozási időszak lezárultával mérleget vonhatunk: mennyire változott meg a kórházi ellátórendszer az elmúlt években?
- Ha végignézzük azt a kórházi megújítási programot, ami ebben az uniós ciklusban végbement, összes elle,ntmondásával együtt is egyértelműen pozitív a kép. A vidéki Magyarországon XXI. századi színvonalú, modern technológiájú intézmények jelentek meg, amelyek a betegek és munkatársaink, nem ritkán az adott terület legfőbb munkavállalói számára olyan környezetet biztosítanak, ami nagymértékben csökkenti a vidéki Magyarország lemaradását. Ilyen értelemben kultúrateremtő beruházásokról is szó van, nemcsak egészségügyi, hanem építészeti és technológiai szempontból is.
-A megújult infrastruktúra vajon a magyar kórházakban tartja az orvosokat?
- Egy-egy kollégánk végső döntése arról, hogy fiatalként miért áll be a magyar egészségügybe, illetve később itthon marad-e, számtalan motiváló és elriasztó tényező egyensúlyából áll össze. A család- és hazaszereteten túl alapvetően két lényegi szempont van. Az egyik az elvégzett munka mennyisége és minősége, valamint a kapott bér és társadalmi megbecsülés aránytalansága miatti feszültség egyéni tolerálhatósága. A másik a kultúra. Az a tapasztalatom, hogy ez utóbbi legalább ugyanolyan mértékben esik latba, mint az előző. A kultúrának pedig vannak makroszintű és helyi vonatkozásai. Ráadásul a rendszerszintű egészségügyi kultúra kopottsága nagymértékben felértékeli a helyi kórházi és osztályos közösségek jelentőségét és egyúttal a menedzsmentek szerepét is. Vannak olyan intézmények, amelyek alacsony bérszínvonal mellett jobban meg tudják tartani munkatársaikat, máshol pedig magasabb bér mellett is jelentős a migráció. Az, hogy mi billenti át azokat a kollégákat, akik elmennek egy kórházból, egy szakmából vagy az országból, nüanszokon, sokszor apró figyelmességeken múlik.
- Egy ilyen környezetben hogyan lehet rendszerszerűen gondolkodni az új államtitkár egyik prioritásáról: a fővárosi ellátórendszer újragombolásáról?
- Ebben a kérdéskörben fontosnak tartom egy rendszerelméleti kérdés tisztázását. Régi, rossz reflex, ha bárki azt hiszi, hogy a magyar egészségügyi rendszer felépíthető egy egységes rendszeralkotó gondolatra. A legirreálisabb ebből a szempontból a fővárost is magába foglaló súlyponti kórházi rendszer volt. Magyarországon legalább kettő, de inkább háromféle egészségügyi rendszer működik, ha a területi betegutakat nézzük. E három rendszer egyike a főváros, a másik a három vidéki orvosi egyetem, illetve a miskolci megyei kórház köré szerveződő térségek világa, a harmadik rendszer pedig Nyugat-Magyarországot jellemzi. A vidéki Magyarországot a három orvosi egyetem, illetve a nagyobb megyei kórházak köré szerveződő hierarchikus rendszer jellemzi. A három egyetem és Miskolc olyan progresszív központok, amelyek alá egyértelmű, majdnem egyirányú betegutakkal, minimális átfedéssel tagozódnak az egyes városi és megyei ellátó egységek. Világos tagolású, a 21.j órás ellátást a progresszivitás magas szintjein is egyértelműen képviselni tudó rendszerről van szó. Nyugat-Magyarország ettől a mintázattól annyiban tér el, hogy nincs se egyetem, sem olyan, az úthálózatból adódó kiemelt központ, mint az említett helyeken. Így Győr, Szombathely, Zalaegerszeg és Veszprém munkamegosztása megyei rendszer szerű, és ott bármilyen erőszakot is próbálunk elkövetni, a magasabb szintű centralizáció mindig idegen marad. Ugyanakkor több beteg mozog az alacsonyabb szintű végpontok felől a főváros irányába.
- Ehhez képest rendszerelméleti szempontból hogyan írható le a főváros?
-A vidéken tapasztalt centrális működési modell helyett hálózatos szerkezetű ellátórendszer működik, aminek a logikája teljesen más, mint a vidéki Magyarországé. A budapesti lakosokon túl ugyanis a fővárost terheli az agglomeráció lakossága, illetve a környező megyék lakosságának közepesmagasabb progresszivitási szintet igénylő betegei, valamint az ország teljes lakossága a progresszivitás csúcsán. A hálózatos szerkezetű rendszer különböző pontjai kiegészítik egymást ebben a bonyolult feladat együttesben, és ezek szoros együttműködésére épül a rendszer fenntarthatósága. E működés jellemzője, hogy egyik alkotóelem sincs abban a helyzetben, hogy komplett ellátást valósítson meg. Így amikor arról beszélgetünk, hogy egy képzeletbeli kórház folyamatos ügyeleti rendszert nyújtson, és teljes mélységében lássa el a lakosságot, rájövünk arra, hogy ez megvalósíthatatlan, mert sem az infrastruktúra, sem a szokások, sem a betegutak, sem a betegek viselkedése ezt nem teszi lehetővé.
-Van-e értelme bármilyen centralizaciónak?
-A hálózatszerűen elhelyezkedő kórházak természetesen különböző kultúrákat is jelentenek, amelyeknek nincs ínyére a központokba szerveződés. Én nem azt mondom, hogy ez jól van így, hanem azt, hogy ez van. Világosan látni kell azt is, hogy egy ilyen környezetben a munkatársak mozgatása életveszélyes, mert ha erővel megmozdítjuk őket, szinte biztosan nem ott kötnek ki, ahol mi szeretnénk. Ebből adódóan én nem mernék a fővárosi ellátásba radikálisan beleavatkozni, hanem a hálózatos struktúra megerősítésére koncentrálnék. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lenne szükség egy nagy budai sürgősségi centrumra vagy egy jól elérhető, felújított infrastruktúrájú nagy budai kórházra. De emellett a meglevő műhelyeket kell fejleszteni. Legfeljebb egy bécsi központi kórház méretű ezer milliárdos nagyságrendű beruházás írhatná át ezt a szerkezetet.
- Hogyan lehet ebből a helyzetből kikeveredni?
-Az államtitkár úr által javasolt irány megvalósítható: a fejlesztve átalakítás reményt jelenthet a sikerre. A jelenlegi állapot figyelembe vételével, sok-sok aprómunkával és jó szabályozási mechanizmusokkal racionalizálni lehet az ellátást. Ennek részelemét jelentik a hálózatos rendszeren belüli csomópontok, amelyek koordináló funkcióval bírnak. Erre a feladatra a fővárosra rávetített térségi rendszer éppen teljesen alkalmas. Az északközép-magyarországi egészségügyi térség középpontja a Honvéd-Uzsoki-Bethesda háromszög. A nyugat-közép-magyarországi térségé a János-Városmajor-OOI háromszög. A dél-közép-magyarországi térség gyújtópontja pedig a Nagyvárad tér és környéke a klinikai tömbökkel, Szent István-Szent László kórházzal, GOKl-val és Heim Pál Kórházzal. Ez egyúttal egy országos tudásközpont is. Ha a hálózat ezen három pontját erősítjük meg, és egymással jól koordinált ellátásokat hozunk létre, valószínűleg eljutunk arra a szintre, hogy a fővárosi intézményhálózat be tudja tölteni az ország egésze szempontjából is kulcsfontosságú ellátási szerepét.
- Milyen aknákat rejt magában egy ilyen koncepció?
- Kihívást jelent, hogy a Semmelweis Egyetem a háló minden pontján ott van. Fontos feladat a Honvédkórház szerepének és közellátási funkciójának egyértelműsítése, a Semmelweis Egyetem közellátási szerepének pontosítása, valamint az országos intézmények identitásának erősítése. Az egyházi kórházak sajátos kultúrájú, népszerű ellátásait is erősíteni érdemes. Azt gondolom, egyébként nagyon izgalmas és jóízű versenyhelyzetet teremtene, ha lenne egy egyetemi, egy honvéd egészségügyi és egy fővárosi csomópont, és ehhez lehetne igazítani a többi szereplőt.
- Néhány évvel ezelőtt onnan indultunk, hogy a fővárosnak volt 12 kórháza, az egyetemnek számtalan klinikája, a Belügyminisztériumnak és a Honvédelmi Minisztériumnak néhány kórháza, az Egészségügyi Minisztériumnak 10 országos intézménye, valamint néhány egyházi intézmény. Akkor senki sem koordinálta a működést. Ma hogyan lehetne jobbá tenni a helyzetet, állami irányítás alatt?
- Ma már az intézményi koordinációra remek eszközök állnak rendelkezésre, a szereplők döntő többsége állami fenntartás alatt áll, valós tehát az a hiányérzet, hogy meglévő eszközeinkkel nem élünk. Persze, ha az egészségügyön kívülre is tekintünk, felmerülhet a kérdés, hogy nem magyar kulturális deficit-e, hogy a meglévő, intézmények és ágazatok közötti koordinációs lehetőségekkel nem élünk.
- Ennek kapcsán felmerül a kérdés: szükség van-e kórháztörvényre?
- Ez egy régi kérdés, a rendszer nagy adóssága. Szócska Miklós államtitkársága végén a Semmelweis-terv mentén való elvi haladás miatt világosak voltak a sarokkövek. A területi rend, a progresszivitási rendszer egyértelműbb volt, és 2013-2011.J-ben meg lehetett volna egy egyértelmű keretrendszert biztosító kórháztörvényt alkotni. Ezt követően a megyei irányítórendszer kialakításával, illetve néhány más elemmel a keretrendszer kicsit diffúzabbá vált. Ebből adódóan nem. egyszerű kórháztörvényt alkotni, de lehet, hogy éppen ezért lenne szükséges. Ha csak az irányító szerveket nézzük: vannak térségi elrendezésű fenntartói területi igazgatóságaink, megyei elrendezésű főigazgatói és gazdasági irányító hatóságaink, regionális elrendeződésű biztosítói és tisztifőorvosi hivatalaink, ám ezek határterületei és hatáskörei nincsenek egyértelműen tisztázva.
- Sok minden a szőnyeg alá van seperve, ezért lenne jó egy kórháztörvény?
- A GYEMSZI ÁEEK-ké alakulása, és erejének ebből adódó csökkenése sok helyen bizonytalanná tette a folyamatokat, és nem mindenhol tudni, hogy ki kivel hogyan van kapcsolatban. A szakfőorvosi és szakmai kollégiumi rendszer más hivatalokhoz került, ezek betegút-menedzsmentben meglévő szerepét és a fenntartóhoz való viszonyát nem definiáltuk újra. Korábban a GYEMSZI vitt számtalan funkciót, ezt követte az OEP sajátos ellátásszervező funkciója. Egyelőre nem látni, hogy az új egészségpolitikában melyik háttérszervezet bír majd nagyobb jelentőséggel. A tervezett és megvalósult személycserékből úgy tűnik, az Országos Tisztifőorvosi Hivatal nagyobb hangsúlyt fog kapni az eddigieknél, és felértékelődik az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet is. E szervezetek között is meg kell találni az összhangot- nemcsak az államigazgatáson belül, hanem a kórházi világ felé is. Ez is egy adalék a tisztázás szükségességéhez.
-Az ősz eseményei alapján merre tart a magyar egészségügy?
- Jelenleg égető szükség van az egészségügy kiemelt ágazatként való kezelésére. Reményeim szerint nem a katasztrófák vagy krízisek fognak idevezetni, hanem szakmai és logikai érvek, amelyek alá kell hogy támasszák a politika és a gazdaságpolitika szereplői előtt, hogy ez a társadalmi folvarnatok és megítélés szempontjából kiemelt fontosságú rendszer talán még éppen megmenthető. A jelenleg nem tapasztalt ágazati békét valamilyen módon meg kellene teremteni, ugyanis látható, hogy a kórházi világ jelenleg forrong. Fontos lenne konszenzust teremteni az ország gazdasági lehetőségei és az egészségügyi közellátást nagy erőfeszítésekkel biztosítódolgozók egyébként alapvetően betegszempontokat megjelenítő igényei között. Miközben az uniós fejlesztések őrült véghajrája tart, és a téli megfeszített betegellátási hullám is tetőződik, 'tehát mindenki nagyon sokat dolgozik, érezni a feszült várakozást a kollégákban.
- Hogyan látja a következő hónapokat, 2016-ot?
- Új államtitkárunk van, aki nagy ambícióval kezdte el tevékenységét. Erősen drukkolunk neki, és a Magyar Kórházszövetség igyekszik mindenben partnere és segítsége lenni. Elnöktársaimmal együtt már sikerült is találkoznunk vele, akkor meghatározta a legfőbb prioritásokat és a politika által kiemelt témákat. Mi ehhez igyekszünk igazodni, és a munka támogatására a meghatározott öt témakörben munkacsoportokat alakítottunk ki. Megállapodtunk abban, hogy igyekszünk rendszeresen véleményt cserélni, és megadjuk egymásnak a szükséges visszajelzéseket.
- Alakul a nagy összefogás?
- Úgy érzem, most lényeges igazán, hogy összefogjunk, hiszen a politika eredményeket vár az ágazattól. Ha el tudjuk érni azt, hogy a szociális és egészségügyi ellátás határterületi kérdései megoldásra kerüljenek, akkor ez értékelhető eredmény lehet. Ugyanilyen fontos az alapellátás és a szakellátás közötti betegút-szabályozás javítása. Izgalmas politikai elvárás a megyei vagy térségi összevont gazdasági érdekképviselet kialakítása. Ezzel kapcsolatban vannak félelmeink, de minden erőforrásunkat felajánljuk, hogy saját tapasztalatainkkal a leselkedő veszélyeket közösen ki tudjuk védeni. Együtt kell megtalálnunk azokat az utakat, amelyek szimpatikusak a politika számára és bizalmat ébresztenek az egészségügy iránt. Ehhez mi azt kérjük, hogy a helyenként hallott, kórházi világot felületes ítéletalkotással becsmérlő hangok halkítása ébresszen bizalmat munkatársainkban.