Az Orgware Kft. vezetőivel, Králik György ügyvezető igazgatóval és Török Attila kereskedelmi igazgatóval beszélgettünk.
|
-Az egészségügyi informatika idei nagy előrelépése az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESz T) kialakítása. Hogyan befolyásolja az Önök és az ellátórendszer életét az új Tér? Králik György: Az EESz T sikere nagymértékben azon fog múlni, hogy a pilotban hogyan szerepelnek a résztvevő kórházak és egészségügyi intézmények. Az EESz T számtalan jó ötletet tartalmaz. Az e-recept, az e-beutaló rendszer mindenképpen kényelmesebbé teszi az egészségügyi ellátást. Ám egyelőre nem látszik, hogy a lakosság felé ezeket a lehetőségeket hogyan kommunikálják majd. Pedig sokkal könynyebbé válhat az EESz T-vel az állampolgár élete, a telemedicina és teleradiológia pedig hozzájárulhat a kapacitáshiányok professzionális kezeléséhez. Sokat segít az is a terápiás döntéshozatalban, hogy a kezelőorvos, kellő adatbiztonsági garancia mellett, összefüggéseiben láthatja majd a beteggel kapcsolatos információkat. - HR-informatikai nézőpontból mennyire fejlett a magyar egészségügy?Török Attila: melynek eredményeként az Orgware-t az ágazatvezetés is szakértőként fogadja el a humán erőforrás területen. Ezt többek között az is bizonyítja, hogy az idén létrehozott két új szervezet, az OGYÉI és az ENKK is az Orgware köztisztviselői HR-szoftverét választotta. A TÁMOP 6.2.5.B projekt keretében is igénybe vették a JDolBer szoftverünket, valamint előadásokat tartottunk humán kontrolling témakörében. Nem volt annyira szem előtt, de az ellátórendszer szempontjából óriási eredmény, hogy megvalósítottuk az ÁSTaR (Ágazati Stratégiai Adatgyűjtő Rendszer) kiterjesztését, 70 kórházi intézményt bekapcsolva az együttműködésbe. Ennek eredményeként az ágazatvezetés még pontosabb HR-információkhoz juthat. - Jól hallani, nem panaszkodnak az ágazatvezetésre, hanem dicsérik? K.Gy.: Azt a tényt senki sem kérdőjelezi meg, hogy a megújult kórházfenntartó feladatellátása sokkal fókuszáltabbá vált az elmúlt időszakban. Számtalan élethelyzetben találkozik egymással az elmélet és a gyakorlat. Az ÁEEK készített egy HR-módszertani kézikönyvet, ami a legjobb humánerőforrás-menedzsment gyakorlatokat foglalja magában, így az eddig csak a feladatellátással foglalkozó HR-szakemberek elméleti támogatást is kapnak. Egyre több kórházban kerülnek bevezetésre, elsősorban a TIOP 2.2.~. projekt keretében a vezetői információs rendszerek, ezek alá a HR és béradatokat a JDolBer-ből szolgáltatjuk. Nagy örömünkre szolgál, hogy a kórházi vezetők is egyre többet foglalkoznak a HRkérdésekkel, és pontos információkat igényelnek a JDolBer-rendszerből - Közreműködtek a Humán Erőforrás Nyilvántartási Rendszer (HENYIR) kialakításában is? T.A.: Természetesen minden segítséget megadtunk, hogy a HENYIR és a legtöbb egészségügyi intézményben működő JDolBer-reridszerünk egymással összekapcsolódhasson. Így részt vállaltunk az ún. ősfeltöltésberiis. Tettük ezt azért, mert az ügyfélcentrikusság minden más célt felülír cégünknél. Mi ügyfeleink, jelen esetben a kórházak és más egészségügyi intézmények igényeit valóban ki akarjuk szolgálni, hiszen az a célunk, hogy hosszú távú együttműködésünk legyen partnereinkkel, így az egészségügyi partnerekkel is. Lévén az Orgware a versenyszférában és a közszféra más területein is dolgozik, nagyobb rálátása van a HR-folyamatokra, és ezt a tudását szeretné átadni az egészségügynek. Évek óta dolgozunk azon, hogy miként is kellene a HR-folyamatokat szervezni, karriertervezést megvalósítani, munkatárs-fejlesztés, kompetenciák kezelése, azok fejlesztése, és ezt tudást mindenképpen szeretnénk transzformálni. - Milyen az együttműködés a MÁK-kal? K.Gy.: Óriási előrelépés partnereink számára, hogy az új KIRA-rendszer kapcsán végre van lehetőségünk elektronikusan adatokat feladni. Ezek a mozgóbérek (változó bérek), hiányzások-távollétek, munkaügyi adatok, munkaidő beosztás és az egyéb, nem rendszeres kifizetések feladása. Nagy előrelépés, hogy egy ilyen interfész felület áll rendelkezésre, és ennek kapcsán fontos kiemelnünk, hogy a Magyar Államkincstárban dolgozó kollégák, akik egyrészt az illetmény számfejtési főosztályon, másrészt az informatikai főosztályon dolgoznak, tényleg szívvel-lélekkel álltak az integrációs munkálatok elvégzése mellé. A szoftver fejlesztőkkel szinte napi kapcsolatban vagyunk, és amint bármilyen problémát észleltünk, a lehető leghamarabb válaszolnak. Rendkívül jól együtt lehet ve.lük működni, partneri viszonyban dolgozunk, nagyon rugalmasak, a tesztelés során segítettük fejlesztői munkájukat, és sok-sok témában tudunk közreműködni. Rendkívül fontos kérdés az elektronikus adatfeladási lehetőség, hiszen cégünknek közel 50 olyan egészségügyi partnere van, aki használja a JJelenlét munkaidő nyilvántartó szoftvert, amelyből a Magyar Államkincstár felé automatikusan fel lehet adni a hiányzásokat, távolléteket és változó béreket. - Milyen hatékonyságnövelést eredményez egy ilyen rendszer használata? T.A.: Az ősz folyamán a Felső-Szabolcsi Kórház munkatársai is meggyőződhettek erről. Míg októberben a hiányzó távolléti és mozgóbér adatokat kézzel vitték fel a KIRA-rendszerben, ez 8 napig tartott. Novemberben az adatkapcsolat segítségével ugyanez a feladat 3 nap alatt megoldódott, az ellenőrzéssel együtt. Tehát a folyamatok nagymértében felgyorsultak, ellenőrzötté váltak, és informatikailag ellenőrzött módon érkeznek meg a KIRA-rendszerbe.Zárttá, az intézmények számára mégis sokkal transzparensebbé válik a rendszer, hiszen az adatkapcsolatok keresztül mind az átadandó adatok, mind az eredmény láthatóvá válnak. - Mihez kezdenek a partnerek a felszabaduló munkaidővel? T.A.: A megspórolt munkaidőt más, fontos elemzésre tudják használni a kollégák. Például akik KIR(A) béradat-visszavételi modulunkat alkalmazzák teljes bérkontrolling eszközhöz jutnak, és a megspórolt időben a kontrolling mutatókat tudják elemezni - ezzel is segítve a vezetők munkáját. - Hogyan támogatják a meglévő fejlesztések a HR-menedzsmentet? K.Gy.: A bér- és munkaügyi osztályokon dolgozó kollégák jellemzően mindenhol kevesen vannak. Egy HR-es kollégára több száz munkavállaló jut. Az adminisztrációs terheket nagymértékben csökkenti az önkiszolgáló HR-modul, amelyben egyrészt megvalósul a papírmentes iroda, másrészt a munkavállalók ellenőrizhetik és finomhangolhatják a róluk nyilvántartott adatokat. Így jelentős tehertől szabadulhatnak meg a HR-munkatársak. -A partneri listán lévő több mint 100 egészségügyi intézmény mellett nyújtanak szolgáltatást már államigazgatási körnek is? T.Á.: A közszféra mindenképpen kiemelt figyelmet fordít az új államkincstári KIRArendszerre. A kórházi partnereinkkel megszerzett tapasztalatot többi közszférás partnerünknél is tudjuk kamatoztatni. Ennek is köszönhető, hogy most vezetjük be a JDolBer rendszert a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatóságánál, illetve a Nemzeti Élelmiszer-biztonságlánc Hivatalban, illetve számtalan ajánlatunk tart tárgyalási szakaszban. E területen mindenképpen előnyünk, hogy hatalmas gyakorlatunk van a Magyar Államkincstárral való kapcsolattartásban és együttműködésben - köszönhetően annak is, hogy ők is már hatodik éve végzik HR-informatikai feladataikat a JDolBer rendszerrel. -A kórházak, szakrendelők mellett vannak magán egészségügyi partnereik is? K.Gy.: Nagy büszkeségünk, hogy magán egészségügyi partnereink között idén a JDolBer-rendszert választotta a Duna Medical Center is. Ez a tény mutatja azt is, hogy az állami egészségügyben megszerzett tapasztalatunk és ilyen irányú tudásunk az egészségügyi versenyszférában is kamatoztatható. De a magyar üzleti szektorban is volt idén több sikeres bevezetésünk volt, jelentős piaci szereplők választottak bennünket humán informatikai partnerüknek. Összességében három működési területünkön több százezer munkavállaló adatait gondozzuk. - Mennyire érinti Önöket a kórházak adósságállományának folyamatos növekedése? T.A: Ugyanúgy, ahogy az egészségügy többi szereplőjét, bennünket is érint az ágazati adóssághelyzet. Idén nyáron volt ugyan egy 60 milliárd forintos keret, de ez főként a 20llJ évi és 2015 eleji adósságokat rendezte. Azóta azt tapasztaljuk, hogy sok kórházi. partnerünk halmozott fel ismét adósságokat az Orgware felé. Számunkra elgondoltató, hogy mi lehet az oka, de jó lenne valami hosszú t~vú jövőképet ezen a téren felmutat'ni, és hosszú távú stratégiában gondolkozna az ágazatvezetés, ami nem termeli az adósságokat. - Merre tart az informatikával támogatott HR-menedzsment? K.Gy.: Úgy tűnik, az asztali szakértői rendszerek megmaradnak a piacon. Emellett megjelentek a webes alkalmazások, amelyek modulszerűen kiegészítik a meglévő asztali szakértői rendszereket. Ilyen önkiszolgáló, pályázati, teljesítményértékelő, cafeteria vagy munkaidő-nyilvántartás moduljaink már nekünk is vannak, és a legújabb informatikai lehetőségeket kihasználva fejlesztjük e technológiákat. Ma már a közszférában kezdenek elterjedni a felhő alapú, SaaS-szolgáltatások, amelyben a rendszerek üzemeltetését, működtetését és frissítését teljes körűen végzik az informatikai szolgáltatók. Természetesen mi is dolgozunk ilyen üzemeltetési modellel, így partnereink ezt a szolgáltatást is igénybe veszik, vehetik. De a működtetés mellett az informatikával támogatott HRmenedzsment legfontosabb feladata a szakmai tudás átadása. Ezen a téren is egyre jelentősebb múlt áll mögöttünk, hiszen a JDolBer az idén is bekerült az oktatásba. A Szent István Egyetem hallgatói heti gyakorisággal találkoznak a JDolBer gyakorlati megoldásaival, és viszik tovább az életbe a tudást, úgy az alapképzésben, mint a posztgraduális képzésben.
|
