Az idei (2015-ös) év eredményeiről Szőke N. Istvánnal és Lucz Zoltánnal, a Béker-Soft Informatika ügyvezető igazgatójával és értékesítési igazgatójával beszélgettünk.
-Az Önök számára miről szólt az idei év?
Szőke N. István: Leginkább a térről és az időről. A térről azért, mert cégünk végezte az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESz T) Digitális Képtovábbítási és Távkonzílium Modulja, azaz a DKTK Modul fejlesztését. Az időről pedig azért, mert november végére le kellett zárni ezt az irdatlan nagy fejlesztési feladatot.
- Mit tud majd a DKTK?
Lucz Zoltán: Az EESzT nagyon komplex rendszer, ötös biztonsági szinttel, ami Magyarországon egyedülálló. Számtalan szigorú szabálynak kell megfelelni, a működtető infrastruktúra nagyon bonyolult, és számtalan technológiai és adatbiztonsági előírást kellett figyelembe venni. De sikerült megugranunk a szükséges szintet, a projekt november végén sikeresen lezárult, a rendszer átadásra került, és jövőre átlépünk a rendszerüzemeltetés „pilot" szakaszába, amikor az erre vállalkozó egészségügyi intézményekben meg kell majd valósítani a csatlakozást ehhez a központi rendszerhez. A DKTK Modul elsődleges feladata, hogy az arra feljogosított szakemberek ne csak az ellátórendszer bármely pontján meglévő képalkotó diagnosztikai leleteket tekinthessék meg, hanem a képi információ is gyorsan hozzáférhető legyen - akár terápiás, akár távkonzultációs, akár ellenőrzési célból.
- Miben fogja javítani az EESz T az egészségügyi ellátórendszer hatékonyságát, növelni hozzáférhetőségét?
Sz.N.I.: Az EESz T tulajdonképpen szemléletváltás, a modern egészségügyi ellátás megtestesítője. Például, egyik partnerkórházunkban felmerült, hogy ha megcsinálták a CT-vizsgálatot, de a beteget magasabb progresszivitási szintre küldik, hogyan tudják már a beteg átszállítása közben eljuttatni a CT-felvételt a fogadó intézménynek. A DKTK modulnak pont van egy ilyen funkciója. Amennyiben a beteget átszállítja a mentő egy másik intézménybe, mire a páciens odaérkezik, a képanyagnak ott kell lennie a fogadó intézményben. Ha az intézmény elkészíti a röntgen-, CT- vagy MR-felvételt, de a leletező orvos nem ért a szubspecialitáshoz és konzíliumot kér - erre is tökéletes megoldást nyújt az EESz T. Jelenleg éppen arra várunk, hogy elinduljon és országosan hozzáférhetővé váljon a rendszer. Az viszont már most látszik, hogy a digitális képtovábbítást illetően a tervező szakemberek jól határozták meg az elvárásokat, a kórházak hasznára válik a megoldás.
- Miért jelent szemléletváltást az EESz T?
L.Z.: Eddig mindig arról beszéltünk, hogy az egyes ellátó intézmények informatikai rendszereit összekapcsoljuk egymással, és így szolgálja ki az egészségügyi informatika az ellátást. Eddig a technológia állt a középpontban. Az EESz T pont a másik irányból közelíti meg a feladatot: az embert, a terápiát, az egészségügyi megoldást helyezi a középpontba, és ahhoz nyújt megfelelő technológiai megoldásokat. A rendszer középpontjában az ember áll, hozzá tudunk férni a vele kapcsolatos összes releváns információhoz - természetesen az legszigorúbb jogosultsági elvárások mellett.
- Hogyan fognak megbirkózni a kórházak ezzel a szemléletváltással?
Sz.N.I.: A intézményvezetök számára nem lesz egvszerű feladat a kollégák átnevelése, legyen szó szakrendelői vagy kórházi környezetről. Például a gyógyszerfelírás évtizedes, berögzült gyakorlata meg fog változni. Illetve a diagnosztika iránti elvárásokat megváltoztatja az intézmények laborokkal történő közvetlen összekapcsolása. A papír alapú beutalókat sok helyen már kiváltottuk, de még sok olyan intézmény van, ahol az osztályok között papíron küldözgetik a betegeket. A szolgáltatások megvalósításában azonban nagyon nagy felelőssége van a HIS- és PACS-szállítóknak. Ha egy rossz implementáció születik, azaz nem úgy integrálják az EESz T szolgáltatásait a HIS-szállítók, hogy az kézre álljon, akkor az orvosok nem fogják használni. A korábbi országos rendszerkezdeményekkel is az volt az egyik probléma, hogy mindenki úgy implementálta, ahogyan neki jól esett. Ezúttal nem ártana kidolgozni egy erre vonatkozó ajánlást, amely előírja, hogy mennyire és milyen módon épüljön össze a medikai és PACS-rendszer a Térrel. Bár az új egészségügyi államtitkár már október 13-án belépett hivatalába, hozománynak nem hangzik rosszul egy ilyen országosan elérhető e-egészségügyi megoldás. Különösen úgy, hogy az új ágazatvezető korábban egészségügyi informatikai rendszerek fejlesztésével foglalkozott.
Sz.N.I.: Éppen ezért is kívánunk neki nagynagy kitartást. Ő egészen biztosan tisztában van azzal, hogy ne csak a rendszerek továbbfejlesztésére, hanem a működtetésre is legyenek források. A fejlesztéseknek a HIS-szállítóknál jelentős szakmai tudásra kell támaszkodniuk, az intézményekben pedig jelentős professzionális informatikai munkát és befektetést igényelnek. Bár lehet az a mondás, hogy mindenki gazdálkodja ki az üzemeltetési költségeket ahonnan tudja, csak ez veszélyezteti a teljes rendszer hézagmentes megvalósulását. Az elmúlt hetekben a kórházvezetőkkel folytatott beszélgetéseinkben az volt az egyik első kérdés, hogy mi a teendő, ha nincs vagy kevés a nem, vagy nem elég jól képzett informatikusuk. Márpedig ahogyan a jó szakorvosokra is jellemző a migráció, az egészségügyi informatikának is versenyeznie kell az európai informatikai piacon a szakemberekért, ehhez pedig versenyképes jövedelemre van szükség. Az intézmények ezt nem tudják biztosítani, ezért óriási az informatikai szállítók felelőssége ezen a téren.
L.Z.: Az informatikát értő vezető, legyen az főigazgató vagy államtitkár, jól látja, hogy ezek a fejlesztések azért szükségesek, hogy naprakész és releváns adatokból tudjon információt szerezni. Az elmúlt években számtalan olyan kevésbé jó döntést lehet felsorolni, amelyet nem megfelelő adatok birtokában hoztak meg, és nem tudták megbecsülni következményeit. Amennyiben az EESz T elindul, nagy valószínűséggel lesz rá lehetőség, hogy megfelelő minőségű adatbányászattal, és természetesen jó szakemberrel, makroszinten is előnyös döntéseket lehessen hozni. Egy informatikához értő államtitkár azért előnyös az egészségügy számára, mert tudja, hogy mire képes az informatika, de nem ez érdekli, hanem a végeredmény. Az elmúlt években szakrendelő igazgatóként, főigazgatóként, részvénytársasági vezérigazgatóként, TESZ-, majd TIGvezetőként látta, hogy csak valid adatok alapján lehet releváns döntést hozni.
- Egészségügyi informatikai szempontból a jövő szép rózsaszín. De vannak-e viharfelhők a jelenben?
Sz.N.I.: A szállítói tartozások természetesen bennünket sem kerülnek el. Az informatika ugyanis nagyon drága műfaj. Persze, azt is látjuk, hogy az intézmények milyen nagy bajban vannak. Sajnos sokan vannak, elsősorban kórházi partnereink közül, akik jelentős fizetési lemaradást halmoztak fel. Még próbálunk türelemmel lenni irántuk, hiszen több-kevesebb késéssel eddig is fizetett minden állami partnerünk. Ám a cél egyértelműen az, hogy ez ne utóbb, hanem előbb történjen meg.
- Országos hatású projektjük mellett jelentős eredményeket értek el a magán egészségügy világában. Ez könnyebbé teszi az álla mi egészségügyben végzett tevékenységet is?
L.Z.: A magyar egészségügy mérete miatt minden mindennel összefügg. Míg szoftverfejlesztői csapatunk a Tér kialakításával volt elfoglalva, számos magánintézményben vezettük be informatikai rendszereinket. A megkeresésekből egyértelműen leszűrhető, hogy a magán egészségügyi intézmények erőteljes ütemben szaporodnak. Ezek közül kiemelkedik a Duna Medical Center, akiknek informatikai fővállalkozóként szállítottuk majdnem a teljes hardver- és szoftver infrastruktúrát. Ebben a projektben a rendszerintegrációs tevékenység kiemelt módon jelent meg, hiszen a medikai rendszer mellett az összes korszerű rendszert illeszteni kellett. Ráadásul ez az intézmény SmartBed betegágy melletti rendszerünk legnagyobb referenciája: 11.j ágy lett felszerelve ezzel a modern technológiával, és itt mutatkoztak be ajtó melletti intelligens LCD-kijelzőink is. Külön kihívást jelentett, hogy a Duna Medical Center esetében komplex árképzési modellt kellett megismerni, részben közösen kialakítani, és jelentős fejlesztéseket megvalósítani, valamint a speciális elvárás.oknak megfelelően finomhangolni. A Térben. végzett munkánk és a DunaMedical Center rendszerbevezetése is rendkívül hasznos volt, mert sokat dolgoztunk, fejlesztettünk és tanultunk ezekből az együttműködésekből. Pár éve az volt a "' szlogenünk, hogy szeretünk sokat dolgozni és sokat fejleszteni - ez azóta sem változott.
- Hogyan bővült partneri körük az elmúlt évben?.
L.Z.: Idén szép számban érkeztek új partnerek. Történtek új PACSrendszer sz,á.llítások, és óriási siker számunkra, hogy a tatai Árpádházi Szent Erzsébet Szakkórház és Rendelőintézetbe mi szállítottuk a teljes informatikai rendszert, valamint a Józsefvárosi Egészségügyi Szolgálatnál is a teljes körű felújítás után a Béker-Soft Informatika rendszereit választották. Emellett a mi informatikai üzemeltetésünkben futó TERASY teleradiológiai rendszer felhasználása is dinamikusan növekedett. A leletezési szolgáltatást nyújtó Országos Teleradiológiai Rendszer partneri köre jelentősen bővült, a vizsgálati szám egy év alatt megduplázódott, és ma már ez a rendszer leletezi a magyar röntgenvizsgálatok 5 százalékát.
- Hogyan változik 2016-ban a magyar egészségügyi informatika?
Sz.N.I.: Az EESz T nem csak arra lesz jó, hogy hatékonyabbá tegye az ellátási folyamatokat, hanem arra is kiváló, hogy az egészségügyi irányítás sokkal pontosabb kontroll alá helyezze az intézményeket. A magyarországi egészségügyi informatikai szállítók életében az EESz T komoly hangsúlyt fog kapni. Mindannyiunknak magasabb szintre kell lépnie, ez a rendszer ugyanis minőségi változást fog kikényszeríteni a piaci szereplőkből. Az egészségügyi szereplők közötti információáramlás és kommunikáció gyökeresen meg fog változni. Ezt várjuk a következő évtől, ám ki kell majd találni azt is, hogy ha elfogynak az uniós források, a nagyon hamar amortizálódó informatikai eszközök pótlására honnan fogunk forrásokat találni.
