|
A jövő év elejétől indul az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér megvalósítása, amelyhez már 13 hazai ágazati szolgáltató csatlakozott Központi bázisba töltik fel minden magyar állampolgár minden egészségügyi adatát, ez adatvédelmi aggályokat vet fel. A fejlesztés több mint 10 milliárd forintba került
Nem oszlatták el a hivatalos nyilatkozatok Alexin Zoltán, a Szegedi Tudományegyetem adjunktusának aggályait. Az adatvédelmi szakember továbbra is úgy látja, hogy sok a homályos pont és a buktató az Országgyűlés elé terjesztett törvényjavaslatban."A napokban az embereket megnyugtató nyilatkozatok hangzottak .el, ám nem lehet tudni, hogy végül teljesülnek-e" - fogalmazott a Figyelőnek. Ebbe a körbe sorolta azt az ígéretet, amely szerint mégsem fogják az egészségügyi intézmények 20 évre visszamenőleg feltölteni a náluk keletkezett adatokat. Eredetileg az volt a terv, hogy az 1995 óta keletkezett valamennyi egészségügyi információ bekerül a térbe. Az elektronikus adatvédelemmel foglalkozó, eredetileg matematikus végzettségű egyetemi oktató úgy véli, óriási a veszélye annak, hogy 10 millió állampolgár rendszerezett, egész életre vonatkozó egészségügyi adatai jutnak különböző állami szervek kezébe. A múlt héten került a parlament elé az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térre (EESZT) vonatkozó törvényjavaslat. Hat különböző személyes adatokat tartalmazó állományról van szó. Vények nyilvántartásáról, központi eseménykatalógusról, egészségügyi profilról, a hozzáférések naplózásáról, a digitális önrendelkezések adatairól, valamint az egészségügyi dokumentáció nyilvántartásáról. A javaslat arra ad felhatalmazást, hogy elsődlegesen a betegeket kezelő orvosok férjenek hozzá a leletekhez, kezelési dokumentumokhoz. Ám már ma is hatályban vannak olyan törvényi felhatalmazások, amelyek lehetővé teszik, hogy egy sor állami intézmény, hatóság is megkaphassa a személyes egészségügyi információkat meghatározott esetekben. SIRALMAS HELYZET Nagyobb veszély azonban az, hogy később is hozhat a kormány olyan jogszabályt, amelynek alapján például népegészségügyi célból lekérheti valamely állami intézmény a központi nyilvántartásból a különféle betegségtípusokban szenvedők személyes egészségügyi adatait. „Az ilyen adatgyűjtések ellen senki sem tiltakozhat" - magyarázta a szakember. Úgy látja, az egészségügyi adatkezelés terén siralmas a helyzet. Digitális önrendelkezés ide vagy oda, az üzemorvosok hozzáférhetnek majd a teljes adatbázishoz, s a jogosítvány kiadása előtt a háziorvos is, ugyanis ilyenkor is kötelező az adatkezelés.Az adjunktus tudomása szerint az ÁNTSZ, az OTH, az Országos Epidemiológiai Központ, az OEP, az ÁEEK népegészségügyi célból már így is számtalan különböző egészségügyi nyilvántartást vezet. Még az Országos Munkavédelmi Főfelügyelőségnél is gyűjtenek egészségügyi információkat. Vannak adatállományok például a tüdőbetegekről, a HIV-fertőzöttekről, a rákbetegekről, a szívinfarktusban megbetegedettekről, a szülő nőkről és szüléseikről, a fejlődési rendellenességgel születettekről. A magán-egészségügyi intézményeknek jelenteniük kell a rákszűrésen átesettek adatait és a vizsgálat eredményét. Vagy például a lombikklinikáknak a betegeik részletes, különösen bizalmas egészségügyi adatait a páciensek taj számával. A szakember úgy látja, hogy nagy probléma van az orvosi titoktartással Magyarországon. „Az állam törvénynyel kötelezi az orvosokat esküszegésre, a bizalmas információk jelentésére, semmiféle önmérsékletet nem tanúsít, semmilyen korlátot nem ismer el" - hangsúlyozta. Kiemelte, hogy a most benyújtott javaslat élesen szembemegy az Európai Unió adatvédelmi irányelvével. E szerint ugyanis nem lehetne törvénnyel kötelezően elrendelni az adatok kezelését. Magyarországon, ha valaki nem ért egyet egészségügyi adatainak továbbításával, nem is perelhet, ugyanis semmiféle jogorvoslati lehetőséget nem biztosítanak számára. Alexin Zoltán a fentiek alapján viccesnek nevezte a digitális önrendelkezési jogot.ZÉRÓ TUDATOSSÁG Magyarországon eleve alacsony az adatvédelmi tudatosság. A lakosság az elmúlt huszonöt évben ahhoz szokott hozzá, hogy szinte minden adatkezelés kötelező, és abba semmilyen beleszólása nincs. A hatóságok pedig ahhoz, hogy széles felhatalmazást biztosít számukra a jogszabály. Az állampolgárok nagy része nincs tisztában a veszélyekkel, nem ismeri a jogait és a lehetőségeit. Könynyen rábészélhetők valamire, megijeszthetik őket, hogy életveszélyes helyzetben az orvosnak szüksége van minden információra. „Erre megadják majd a hozzájárulásukat" - vélekedett. Aki pedig nem nyilatkozik, annál megadottnak tekintik az engedélyt, holott az EU-ban ez pont fordítva működik. Kifejezetten engedélyezni kell a különleges személyes adatok kezelését, a hallgatást nem tekintik beleegyezésnek - mutatott rá az egyik lényegi. különbségre. Óriási problémának tartja azt is, hogy a lakosság nincs tisztában azzal, mi készül. A kormány honlapjára október 19-én felkerült ajavaslat, amelynek a társadalmi vitájára október 21-ig ptztosítottak lehetőséget. Azaz három napot adtak rá. Svájcban vagy Ausztriában a központi egészségügyi rendszer működését külön törvény szabályozza, és egy évet adtak a társadalmi vitára, mielőtt a parlament szavazott volna róla. BOSSZÚBÓL KIRAKTA Az adatbetekintés előtt kétlépcsős azonosításra kerül sor, Naplózni kell minden hozzáférést, és az érintettek utólag tudomást szerezhetnek róla, hogy kik és mikor tekintették meg az adataikat. Csakhogy Alexin Zoltán szerint ez sem véd meg senkit az illetéktelen adatkezeléstől, pláne nem vigasztalja, ugyanis a törvény védi a betekintőt, feltételezi azt, hogy jóhiszemű volt az adatkezelés. Ennek ellenkezőjét a betegnek kellene bizonyítania, ami szinte lehetetlen. A személyes információk jogellenes felhasználása ugyan bűncselekmény, azonban csak jelentős, 5-20 millió forintos kár bekövetkezése esetén valósul meg. „Nem csoda, ha a mai napig egyetlen bíróság sem állapította meg ezt az egészségügyi adatok kezelésével kapcsolatban, akkor sem, amikor azokat weboldalon jelentették meg bosszúból, illetve amikor négyszáz háziorvos a kartonok fénymásolatát átadta orvoslátogatóknak" - érvelt. Ezt a viszonylag magas kárértéket nem állapítják meg, mert az orvosi titoktartás rendkívül alacsony társadalmi értéket képvisel. A fejlesztésben részt vevő szervezetek szakértői cáfolják, hogy veszélyben lennének az adataink. Rácz Jenő volt egészségügyi miniszter, a pilotprojekthez csatlakozó veszprémi kórház igazgatója is ezen a véleményen volt egy a közelmúltban tartott szakmai konferencián, A megszólalók úgy vélték, hogy alig változik valami a hozzáférési jogosultsággal kapcsolatban. „Az EESZT-ben az állampolgár egészségügyi adatait és dokumentumait kizárólag orvosi, illetve a receptek esetében gyógyszerészi végzettségű egészségügyi dolgozó kaphatja meg. Kormányzati szervek és ágazaton kívüli intézmények nem" - közölte az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK). A szervezet azzal érvelt, hogy a miénkhez hasonló e-egészségügyi rendszert üzemeltet egyebek között Ausztria, Franciaország, Spanyolország és Észtország, s a készülő hazai szabályozás teljesen összhangban van az uniós adatvédelmi irányelvvel. Ezt a lapunknak nyilatkozó szakértő vitatja, lásd a keretes írást. A hivatalos szervek azzal érvelnek, hogy az állampolgár minden hozzáférést láthat az ügyfélkapun keresztül. Illetéktelen felhasználás esetén pedig jogi lépéseket tehet, például a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (NAIH) vagy bírósághoz fordulhat. Az úgynevezett érzékeny adatokat, mint például a szexuális úton terjedő kórokkal, mentális és szenvedélybetegségekkel kapcsolatos információkat pedig alapvetően nem láthatják mások, csak az érintett betegség szakorvosai, például pszichiáterek. Nem mellékes szempont a vitában az, hogy a fejlesztők arra hivatkoznak, folyamatosan kapcsolatban állnak a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósággal, amely vizsgálja a rendszer adatkezelését s a kapcsolódó jogszabálytervezetet is. A nyilvánosság előtt a NAIH ez idáig nem jelezte esetleges kifogásait.
|
Viszik az egészségügyi adatainkat
- Forrás: Figyelő, 2015. december 2. - Cseke Hajnalka
