Krízisben van a magyar egészségügy a hiányzó szakemberek miatt, s nincs biztosítva az utánpótlás sem - nyilatkozta lapunknak Balogh Zoltán, a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara elnöke, aki a szakdolgozók demonstrációiról és a kilátásba helyezett felmondásokról is beszélt. Mint mondta, az alapbéresítés helyett a bérkiegészítés kompenzálásával a nyugdíj előtt állók járnak a legrosszabbul a kezdő szakorvosok kiemelt támogatása pedig komoly bérfeszültséget szül az ágazatban.
- Eddig két demonstrációt tartottak, az egyiket május 12-.én, majd július 1-jén tüntettek. Mennyire volt eredményes a két megmozdulás, s miért vált szükségessé, hogy cselekedjenek?
- A júliusi demonstrációnk eredményeképpen érdemi egyeztetés kezdődött a kormányzattal. Bizakodó vagyok. Az elmúlt év a várakozásé volt. A parlamenti, majd az európai uniós, végül az önkormányzati választás miatt sejtettük, hogy nem lesznek az egészségügyet markánsan érintő politikai intézkedések. Éppen ezért vártunk, de már tavaly nyáron Orbán Viktor miniszterelnökhöz, illetve Balog Zoltánhoz, az emberi erőforrások miniszteréhez fordultunk az ágazat súlyosbodó problémái miatt. Akkor pozitív visszajelzéseket kaptunk; azt mondták, ha az ország gazdasági helyzete lehetővé teszi, akkor az életpályamodell és a szakdolgozók anyagi helyzete tekintetében várható valamiféle változás. Ebből tavaly nem lett semmi. Már akkor tudtuk, hogy 2015 első negyedévében szeretnénk markáns megmozdulásokat szervezni. Aztán Zombor Gábor egészségügyért felelős államtitkár március elején, az ápolási igazgatók konferenciáján nyilvánvalóvá tette, hogy az ápolásügy nincs terítéken 2015- ben. Ez még inkább megerősített minket abban, hogy lépni kell, ezért márciusban egy kamarai nagygyűlésen közreadtuk az azóta ismertté vált 12 pontunkat. Ebben röviden összeszedtük a problémákra kínált megoldási lehetőségeket. De mivel a kormány részéről nem volt érdemi· reakció, az ápolók napján, május 12-én ismét demonstráltunk. Fontos hangsúlyozni, hogy ez pártpolitika-mentes megmozdulás volt.
- Mikor vetődött fel, hogy nagy szükség lenne ágazati életpályamodellre?
- A kamara 2004. évi megalakulása óta szinten folyamatosan terítéken van az egészségügyben foglalkoztatottak, így a szakdolgozók életpályájának kérdése. Zombor Gábor még az idei márciusi nagygyűlésen hangsúlyozta, a kormányzat arra kérte, nyárig készüljön el egy erre vonatkozó koncepciótervezet, ám azután minket nem kerestek. Éppen ezért szükségesnek tartottuk, hogy a sarkalatos pontokat összegyűjtsük. Májusi demonstraciönkon a 12 pont hangoztatásán túl az életpályamodell 21 pontba szedett főbb elemeit is bemutattuk.
- Egy ilyen életpályamodell megalkotása során számtalan szempontot figyelembe kell venni: nem mindegy az életkor, a munkakör, a végzettség ...
- Igen, de ez már csak így van az egészségügyben, elég csak az alap-, a fekvő- és járóbeteg-ellátás eltérő helyzetére, feladataira gondolnunk. Ám fontos leszögezni, hogy más az életút, és más az életkarrier. Egy faluban egyedül dolgozó védőnőnek soha nem lesz kiemelkedő előmeneteli lehetősége, de nem is ez a célja. Védőnő szeretne lenni, több évtizeden át, kiszámítható körülmények között dolgozni, így neki is fontos, hogy biztos fizetése, biztos előmeneteli rendszere legyen az életpálya előrehaladtával. Ne az történjen, hogy egy most pályakezdő védőnő, aki bruttó 163 ezer forintért dolgozik, azt lássa, hogy negyven év szolgálat után a bruttó 200 ezer forintot érheti el a fizetése, ez ugyanis nem előmenetel.
- Ezt csak a már említett életpályamodell tudná biztosítani?
- Nem. Lehetne egy ágazati kollektív szerződés is, de azt is látni kell, hogy a változékonyság az egyik ok, amiért hiányzik az ágazati bértábla, mivel korábban nagyon sok tulajdonos volt a rendszerben. A védőnők esetében például az önkormányzat, amely gyakran nem adta ki a védónókre fordítandó összegeket. Ennek megoldása a jogszabályok hatálybalépését követően is több hónapon, éven keresztül húzódott. Most azt mondhatjuk, hogy rendeződött a helyzet, de ehhez nagyon sok egyeztetésre, munkára volt szükség. 2015-ben több mint száz kórháznak egységesült a tulajdonosi profilja, ezt most Állami Egészségügyi Ellátóközpontnak hívják. Ilyen egységes tulajdonosi kör a rendszerváltás óta nem volt.
- Az egységesítés pozitív változás, a következő lépésnek a bérrendezésnek kell lennie?
- Igen. Éppen az egységes tulajdonosi kör miatt gondoljuk úgy, hogy a foglalkoztatottak, több mint 70 ezer alkalmazott létét, előmenetelét és munkakörülményeit egységesen lehet és kell javítani azért, hogy boldoguljanak magyar közalkalmazottként öt, tíz, negyven év múlva is itt, Magyarországon. Egy újdonsült középfokú végzettségű ápoló, asszisztens kezdő besorolási illetménye . alig több, mint a szakképzettséghez kötött minimálbér, és az alap- vagy mesterképzést végzett fiatal is csak 160-180 ezer forintért tud elhelyezkedni, amiért viszont legalább heti 48 órát kell dolgoznia. A túlórákkal számolt összjövedelme sem éri el a nemzetgazdasági átlagot. Ez nem arányos azzal, hogy folyamatos munkarendben dolgozik, vagyis hétfőtől vasárnapig, ünnepnapokon, bármikor beosztható. Fizikailag és pszichésen is olyan mértékben megterhelő feladat ellátására van „kárhoztatva", amit anyagilag nem ellentételeznek megfelelően.
- A júliusi demonstráción kilátásba helyezett szakdolgozói felmondások elősegítik, hogy a kormányzat lépjen?
- A szakmai köztestület a Semmelweis-napon szervezte meg azt az ünnepi nagygyűlést, amelyen az alulról induló kezdeményezés eredményeképpen a felmondásról szóló szándéknyilatkozatot körülbelül ezer szakdolgozó adta le. Ők vállalták, hogy ha szeptember végéig nem történik változás, nem lesz érdemi egyeztetés, akkor befejezik jelenlegi munkájukat. De nem is a szám, a nagyságrend számít, hanem a szándék. Milyen élethelyzet kell ahhoz, hogy egy munkavállaló odáig jusson, hogy inkább a létbizonytalanságot válassza? Ezen kellene elgondolkodni. Az egészségügy ugyanis folyamatos üzem, nincs rekreáció, nincs nyári vagy téli szünet, mindig ébernek kell lenni, sőt, életek múlhatnak azon, hogy mennyire alapos a munkavégzés.
- Zombor Gábor korábban úgy nyilatkozott, 2012-ben sokkal rosszabb volt a helyzet, akkor mégis mindenki valamivel türelmesebb volt. Mi az oka annak, hogy a számtalan nehézség után most jutottak el odáig a szakdolgozók, hogy lépni kell?
- 2011 nyarán a kamara a minisztérium felkérésére kidolgozta az új pótlékrendszert, amire 30 milliárdot szánt a kormány. Ez érintett volna több tízezer szakdolgozót, de a hatálybalépés előtt egy héttel a politika felülírta ezt a döntést, így nem történt meg az illetményrendszer felülvizsgálata, ami mintegy bruttó 7-20 ezer forintos emelést jelentett volna. Akkor azt mondták a döntéshozók, hogy inkább az alapbéren kellene változtatni. A 30 milliárd forintot akkor megosztották az orvosok és a szakdolgozók között. A következő évben aztán a szakdolgozók közül az alacsonyabb besorolású kollégakat részesítették előnyben, akik 5-15 ezer forintos emelést kaptak. Viszont így is rengetegen kimaradtak ebből, főleg azok, akik nem állami finanszírozású intézményben dolgoztak, vagy a diplomás egészségügyi szakdolgozók. Egy évvel később, 2013-ban megtörtént a kompenzáció: 41 200 forintos emelést kaptak a szakdolgozók. A mostani elégedetlenség oka, hogy előzőleg azt állította a kormányzat, 2014-ben rendezi az úgynevezett alapbéresítést. Az elmúlt esztendő tehát a várakozás éve volt; nem történt semmi, elmaradt a felzárkóztatás folytatása, és ez már óriási elégedetlenséget szült. Nem lett semmi az életpályamodellből sem, csak ígéretek hangzottak el.
- Bár alapbéresitésre számítottak, a kormány júliusban az alapbér-kiegészítés hatását terjesztette ki az év végéig a pótlékokra is. Elégedett ezzel?
- Azt kell mondanom, valamennyit így is emelkedik a fizetés, hiszen 5,3 milliárd forintot osztanak szét 43 ezer szakdolgozó és 18 ezer orvos között. Akik nem nyugdíj előtt állnak, elégedettek, de akinél közeleg a nyugdíj - amelynek a megállapításánál számít az alapbér -, ott ez az intézkedés sajnos kevés. Emellett legalább 30 ezer közalkalmazott egészségügyi szakdolgozó nem kap semmiféle többletjövedelmet, mert ugyan állami fenntartású intézményben dolgozik, de nem folyamatos munkarendben. A bérkiegészítés kibővítése ugyanis csak a folyamatos munkarendben dolgozókra vonatkozik: azokra, akik ügyelnek, éjszaka, hétvégén vagy ünnepnap is dolgozniuk kell.
- Hogyan jelenik meg egy szakdolgozó fizetésében ez az emelés? Mekkora összegről beszélhetünk?
- Előzetes számításaink szerint átlagosan 3-12 ezer forintos növekedés lehet. De aki sokat éjszakázik vagy ügyel, akár 13-20 ezer forinttal többet is kaphat. Hozzá kell azonban tenni, ez az emelés sem mindig meggyőző: gyakran a bérfeszültségek miatt inkább úgy dönt valaki, hogy más szakmában helyezkedik el, akár a szociális ellatásban, akár magánintézményben, vagy még inkább külföldön, ahol kedvezőbb munkarendben és magasabb fizetésért dolgozhat.
- Bizonyos munkakörök tehát hiányszakmává válhatnak?
- Igen, az egészségügyi szakdolgozók körében folyamatosan nő azoknak a száma, akik külföldön vállalnak munkát. Az a tapasztalatom, hogy akik a szakterületüknek megfelelően helyezkednek el, jobbára kint maradnak, de ha a képzettségüknél alacsonyabb munkakörben kell dolgozniuk, csak néhány hónapig vállalják. Vannak, akik egymást váltják, például háromhavonta egy olyan családnál, ahol ápolóra van szükség. A magyar szakdolgozók olykor tízszer annyit kapnak külföldön, mint itthon. Aki főiskolát végzett, és 220 órás munkaidőben, napi 12 órás műszakokkal nettó 150 ezer forintot keres a bérpótlékokkal együtt, az elgondolkodik, amikor kiderül, hogy külföldön akár másfél millió forintot kaphat. Abból akár 5-600 ezer forintot is megspórolhat havonta. Nyilván nem tud mindenki külföldre menni, de éppen azt a generációt veszítjük el, amelyik a jövőt, az utánpótlást jelentené.
- Emellett azért azt is látni kell, Magyarország Európán belül egyedülálló abban, hogy a társadalombiztosítási rendszerrel ingyenes orvosi ellátást nyújt a betegeknek, míg máshol ezért súlyos pénzeket fizetnek.
- Hazánkban a szolidaritásalapú biztosítási rendszer alakult ki és ivódott bele a magyar társadalomba, ezt nehéz volna megváltoztatni. Felvetódött,' hogy kiegészítő biztosításokkal a rendszer fenntartásán lehetne segíteni, mondjuk a német példa alapján, ahol az ápolásbiztosítás kérdése került előtérbe. Bármennyire is ragaszkodunk az ingyenes ellátáshoz, az egészen biztos, hogy hoszszú távon az egészségügyi ellátórendszert sem szabadna érintetlenül hagyni.
- A júliusban megjelent, egészségügyi felsőfokú szakirányú szakképzésről szóló kormányrendelet szerint bruttó 151 ezer forintos támogatást kaphatnak az augusztus 3. után szakvizsgázó szakorvosok. Okozott-e ez bérfeszültséget a szakdolgozók között?
- Azt látjuk, hogy amíg 5,3 milliárd jutott idén a szakdolgozók és az orvosok bérére együtt, addig kilencmilliárd a 'szakorvosjelölteknek, fiataloknak. Biztos vagyok abban, hogy ez orvosi körökben is feszültséget okozott, hiszen egy húsz éve a szakmában tevékenykedő orvos bére így nem sokkal magasabb, mint egy pályakezdóé. A kezdő szakorvosok fizetése fényévekre van egy főiskolát végzett ápolóétól, aki ugyanolyan szakmai önállósággal, meghatározott kompetenciákkal végzi a feladatát. Tanszékvezetőként tudom, hogy ha nem történik valami, kiüresedik a pálya, hiszen évente 28-30 ápoló szerez diplomát a fővárosban, de közülük alig tudnak valakit a munkáltatók a hazai rendszerbe csábítani.
- Évente hatszázan döntenek úgy, hogy inkább külföldre mennek dolgozni. Ez nyilván elhanyagolható szám, de a szakdolgozói összlétszámot tekintve még mindig nagyon alacsony.
Valóban, de egyre kevesebben, 5-600-an végeznek nappali képzésen az ápolói szakon, míg kétezren mennek nyugdíjba. Az elmúlt húsz évben körülbelül tízezren szereztek főiskolai diplomát az ápolók közül, döntő részük levelező tagozaton, munka mellett. Mindössze 30 százalék volt azok aránya, akik nappali tagozaton szereztek képesítést. A működési nyilvántartásban viszont 3800 regisztrált dolgozó szerepel, vagyis a 40 százalékot sem éri el azoknak a száma, akik a rendszerben vannak. Ebből az látszik, hogy több ezren hagyták el a pályát. Ezért is nagy probléma, hogy nem látunk jelenleg még ágazati stratégiát a kormány részéről. Az egészségügyért felelős államtitkárság stratégiai partnerként tekint az egészségügyi kamarákra, így a szakdolgozói köztestületre is. Bizakodással tekintünk a júliusban immár hivatalosan megindult ágazati egyeztetések, a felvállalt feladatok kidolgozása, az ágazati kollektív szerződés kidolgozandó elemei és a bevezetés ütemezése elé.
