A fővárosi Uzsoki Utcai Kórház magánvállalkozással társult . kardiológial műtétek elvégzésére, holott a kormány az állami és a „maszek" egészségügy szétválasztását ígérte.
RENDKÍVÜLI SZERÉNYSÉGRE VALL, hogy minden önfényező hírverés, szalagátvágás és tájékoztatás nélkül nyílt meg múlt szombaton a szívkatéterlabor az Uzsoki Utcai Kórházban. Aligha véletlen, hogy az ilyenkor szokásos ünnepélyes aktust mellőzték, nehogy nehezen megválaszolható kérdések fogalmazódjanak meg a labor pedigréjével kapcsolatban. A HVG meglehetősen konkrét kérdéseire is zömmel homályos vagy egymásnak ellentmondó válaszok születtek. Pedig a tavaly szeptemberben megalakult Uzsoki Cardiovascular Center Kft. már idén februárban telephelyként jegyeztette be a kórház XIV. kerületi címét, és azóta megkezdte a működését, holott a szakmai kollégium ellenzi, és az indulás körülményei is zavarosak. „A kft-vel többszintű az együttműködésünk: befektető, bérlő és egyúttal közreműködő is. A labor létrehozásában mind a kft, mind a kórház aktív szerepet vállalt. A szakembergárdát is részben a kft, részben pedig a kórház biztosítja" - írta a HVG-nek a részleteket óvatosan megkerülve Ficzere Andrea, a kórház főigazgatója. Az intézményrendszer fenntartója, az Állami Egészségügyi Ellátó Központ pedig azt válaszolta a befektetés mibenlétét firtató kérdésre, hogy a labor „kialakítása folyamatban van, ezért a végleges bekerülési összeg még nem ismert". Ez a válasz éppen 48 órával előzte meg a startot. Bár az Uzsokiban az terjed, hogy az Országos Egészségbiztosítási Pénztár befogadta, és finanszírozni fogja a labort, az ÁEEK a HVG-nek azt válaszolta, hogy a „ témával kapcsolatban még folyik az egyeztetés az intézmény, a fenntartó és az egészségbiztosító között". Szakmai berkekben hónapok óta beszédtéma, hogy az Uzsoki megint valamiben töri a fejét. A Debrecenből érkezett főigazgató először a modellnek nevezett fizetős ellátással borzolta fel a fővárosi állóvizet. Magánzsebből finanszírozott, elsősorban ortopédiai műtétek és a lábadozáshoz biztosított VIP-kórtermek hasznából szándékozott kipótolni a közfinanszírozott kórház pénzhiányát. Az Uzsoki-modell annak ellenére életben maradt, s úgy tudni, jó kihasználtsággal működik, hogy 2014-ben a kormány leszögezte: nem tervezi a közfinanszírozott egészségügyi intézmények magánpénzekből történő konszolidálását. Most az Uzsoki ügyet sem vet erre az ukázra. Az sem tűnik éppen ideális időzítésnek, hogy csak a vállalkozó beruházása, a laborba való beköltözése és a munka megkezdése után tervezi kiírni a közbeszerzést a közfinanszírozott betegek szívkatéterezésére.AZÉRT NEM TÁMOGATTA a szakmai kollégium az Uzsoki elgondolását, mert az ország 19 katéteres központjának - köztük az öt fővárosinak - a kapacitása elegendő az infarktusos vagy szívkoszorúér-szűkületben szenvedő betegek ellátására. (A szívkatéteres beavatkozással a vérkeringés útját elzáró vérrögöt ki lehet húzni, a meszesedés okozta szűkület tágítható, egy kis fémháló, úgynevezett sztent behelyezésével az ér áteresztőképessége helyreállítható.) Ha valahol még érdemes lenne ilyen labort létrehozni, az a jelenleg ellátási fehér foltnak számító Eger, de semmiképpen sem a főváros. Ha volna indoka az egészségügy államosításának, az a szakmai döntésekkel összehangolt fejlesztés- és beruházáspolitika lenne; a drága, nagy szakértelmet és magas szintű technológiát igénylő fejlesztéseket - már csak a szakemberhiány miatt is - megyei vagy egyetemi intézményekbe központosítva képzeli el az egészségpolitika. Ez esetben azonban ennek nyoma sem látszik, hiszen az Uzsoki kardiológiai ellátási körzetébe jelenleg a XIV. kerület 118 ezer lakosa tartozik, a főváros évi 36 ezer kardiológiai fekvőbetegéből ezer jut rá. Ezek a számok nem indokolják a mostani fejlesztést. Egyelőre a fővárosi ügyeleti rend sem változott: a mentők nem vihetnek katéteres beavatkozásra még alkalmas friss infarktusos betegeket az Uzsokiba. A zuglóiak szükség esetén a Honvédkórházban részesülnek sürgősségi kardiológiai ellátásban.
NEHÉZ MEGMONDANI, hogy az állami-magán partnerségben létrehozott labor miből látja el a nem fizetős betegeket, hacsak nem extra hasznot hozó klinikai gyógyszerkipróbálásokra készülnek. A finanszírozási szabályok szerint ugyanis míg a kórház bizonyos határok között önállóan dönthet arról, hogy az egészségbiztosítótól kapott pénzügyi keretéből némi többletet átcsoportosítson mondjuk az urológiáról a nőgyógyászatra, szívkatéterezésre egyetlen fillért sem fordíthat a kasszájából. Ez ugyanis egy külön kezelt, kiemelt kategória, és a közfinanszírozásának előfeltétele, hogy az egészségbiztosító befogadja a labort. Ez pedig a szakmai kollégium támogató véleménye, a nemzetgazdasági és az egészségügyért felelős tárca többletpénzt jóváhagyó döntése nélkül nem lehetséges. Márpedig a kórház fenntartója határozottan leszögezte, hogy az invazív kardiológia nem képzelhető el VIP-szolgáltatásként, legfeljebb a külön szoba lehet fizetős elem. Ezzel szemben Ficzere mind közfinanszírozott, mind magánbetegek ellátására számít. A vállalkozó viszont alapvetően privát betegekkel kalkulál. Ebből adódóan felmerül a kérdés, hogy a jelen konstellációban az Uzsoki miből gazdálkodja ki a biztosított betegek kezelésének beavatkozásonként 500 ezer-1 millió forintos költségét, ha őket is ellátja. A szívkatéterlabor azért lehet vonzó beruházás az Uzsoki szempontjából, mert az országszerte évi 20 ezer ilyen beavatkozást az egészségbiztosító 28 milliárd forinttal, sok más szakmával ellentétben úri nagyvonalúsággal finanszírozza. A ráfordításokat 50 százalék körüli mértékben meghaladó többlet a kórházaknál marad, és ebből a ráfizetéses szakmákat lehet fenntartani. Nem véletlen, hogy 2011-ben a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal vizsgálta a közfinanszírozott szívkatéterezést végző, magánvállalkozásba adott laborok működését. Végül a debreceni klinika, a Borsod-Abaúj-Zemplén és a Jász-Nagykun-Szolnok megyei kórház kapott javaslatokat a Kehitől „a közpénzek hatékony felhasználásának nyomonkövethetőségének tárgyában", és 40 millió forintot kellett visszagyűjteniük a laborjaikat működtető, többmilliárdos árbevételt elkönyvelő vállalkozásoktól. A vizsgálat részletei nem nyilvánosak, de a kiszervezés gyakorlata megszűnt
|
Fizetős kardiológiai beavatkozások? Állam az államiban
- Forrás: HVG, 2016.március 26. - Gáti Júlia